Veihoveriet har tradisjoner langt tilbake i middelalderens føydalsystem. Føydalismens oppfølger, marxismen, tok opp hansken med krav om statlig kontroll med sammferdselen som ett av 10 krav i det kommunistiske manifest (Centralization of the means of communication and transport in the hands of the state. )
DLF går inn for at samferdselsektoren organisatorisk tar steget ut av middelalderen og får en opplysningstidsbasert organisering basert på eiendomsrett og organisasjonsfrihet.
VG og Dagbladet melder at dårlige veier medvirker til 1 av 4 ulykker. Vi tror veiene og driften av veiene er årsaken til en betydelig større andel av ulykkene. Folk dør som fluer og skades i tusentall og verdier i milliardklassen ødelegges hvert år på veiene. Men tas det fatt i problemene? Er noen ansvarlig? Nei. Ingen er ansvarlig og ting skurer mens tiårene går. Dersom noen på en gang var personlig ansvarlige, økonomisk ansvarlige og hadde frie hender til å tak i problemene ville situasjonen vært en helt annen.
Mange tiltak er mulige: Moderne teknologi i trafikk overvåking, varierende fartsgrenser, skilting, trafikk separering, svartelisting... Slipp entrepenørene løs! Eierenes personlige egenintesse i å rydde opp i svakhetene blir bilistenes garanti for at problemer og svakheter blir tatt tak i.
Dersom du synes det er på tide at vi beveger oss ut av middelalderen, kaster kommunismen på bålet og får en sikker og effektiv samferdsel bør du stemme DLF ved neste valg. Meld deg gjerne inn i gruppen ”500 stemmer for DLF” på Facebook dersom du ønsker et reelt alternativ på frihetssiden i norsk politikk.