tirsdag 30. juni 2009

Sikkerheten på veiene

VG omtaler de nye strekningsmålingene. Dagbladet omtaler ukulturen i trafikken blandt unge i Volda. Nå lover Ap fotoboksrush og snart er det kanskje en boks på vei.

Ulykker har mange årsaker. Vær, vei, bil og sjåfør (utvilt, rus, oppmerksomhet, hastighet, ferdigheter..) Hastigheten er kun en av mange faktorer. Årsaken til en ulykke er at en eller flere av ulykkesfaktorene ikke er håndtert på en skikkelig måte.

DLF ønsker at veier skal eies og drives forretningsmessig og ikke av staten. Konskevenser av slendrian kan da få personlige økonomiske og strafferettslige konsekvenser for eieren som får en egeninteresse av å holde forsvarlig sikkerhet på sin vei.

Samtidig er eieren også den som har midler og myndighet til å iverksette sikkerhetsmessige tiltak. All erfaring viser dessuten at entrepenører med frie hender er vesentlig mer innovative enn statlige byråkrater.

Dagens statlige løsning gir ansvarspulverisering, liten innovasjon, lange beslutningsveier og budsjettkonkurranse med alt annet som staten finansierer. Samlet konsekvens av statlig veidrift er at problemene blir liggende og skure uten å bli tatt fatt i. Effekten av å ha en organisasjon som skal ha ansvar for alt her i landet er at intet ansvar tas for noe som helst.

Slipp entrepenørerene til så vi får tryggere veier!