tirsdag 4. august 2009

Åndelig kamp mot nazismen

Det var under krigen strid om hvordan krigen på hjemmefronten skulle føres. Den sivile hjemmefronten mente at militær motstand var nyttesløs, ville føre til unødige sivile tap og dessuten var rettstridig. Det var en stund samarbeidsproblemer mellom Milorg og den sivile hjemmefronten inntil det ble funnet et kompromiss i at Milorg var tilbakeholdende i sin maktbruk.

Flyktningen Willy Brandt, fremhever hjemmefrontens budskap i sin biografi "Min vei til Berlin":

"Mener man det alvorlig med friheten kan man ikke kun forsvare den med materielle maktmidler, men man må også og frem for alt forsvare den åndeligt. Naturligvis kunne den nazistiske krigsmaskine kun ødelegges av en kraftig militær indsats. Men man måtte under alle omstendigheter også forhindre en soscial utvikling som kunde fremskynde fascismen som slutpunktet i en samfunnsmessig forfaldsprosess.
Amoralens pest kan kun utryddes når man setter retten mot vilkårligheten, friheten mot tyrraniet, viten og overbevisning mot slagord, det personlige ansvar mot førerprinsippet og når man går inn for disse grundprinsipper."


Bedre kan det knapt sies. Når man leser Milorg leder Hauges biografi sitter man igjen med inntrykket av en nazisympatisør som selv ønsket å sitte i førersetet. Den sivile hjemmefronten må ha hatt folk av større format.

Nazistene appelerte populistisk til det politiske sentrum og fikk på den måten stor sympati og liten motstand. Men 100 års sosialistisk propaganda hadde ødelagt Europas befolkning åndeligt. Uhemmet sentrumspolitikk hadde katastrofale konsekvenser. For å bekjempe nazismen må det åndelige forfall reverseres. Det politiske sentrum må flyttes. Alle må gå i seg selv.

Det betyr:

Retten mot vilkårligheten betyr et konsekvent forsvar for rettstaten. Ingen skal bli utsatt for politiets tvangsmidler uten en skikkelig prosess. Herunder gjelder at tiltalte er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Lik taletid, rett til forsvarer. Siden lover er en kronisk legitimering av maktbruk skal også lover bevises.

Friheten mot tyrraniet betyr at man konsekvent søker fredelige løsninger på problemer og konflikter. Vold skal kun brukes i selvforsvar.

Det personlige ansvar betyr at man tar ansvar for seg selv og lar andre, uten hindringer, få ta ansvaret for sine liv.

I bunnen for organisering av et godt samfunn ligger den enkeltes borgeres personlige moral:

Den enkelte må sette grenser for seg selv. Mitt liv er bare mitt. Ditt liv er bare ditt.

Som en utvidelse av respekt for andres liv følger respekten for andres eiendom. Dette er mitt. Dette er ikke mitt. Det er ditt. Ditt liv, dine valg, konsekvenser for deg.

Personlig ansvar innebærer ikke bare at man er arbeidsom så man kan ta seg av seg og sine. Det innebærer også at man forsvarer det man har kjært. En dag vil du eller noen du er glade i bli rammet av fascistenes overgrep. Det personlige ansvar innebærer at du tar grep for å forhindre dette.

Bli med i forsvaret av individets råderett over seg selv og rettstaten i kamp mot Nazismen du også:

Bli med i facebook gruppen 500 stemmer til DLF!
Bli med i facebook gruppen Stopp nazismens fremmarsj!

StemDLF!